Obimex is klaar voor de toekomst!

  in Obimex

 Tekst: Wilbert Leistra Bron: PLAFONDENWANDINFO | JANUARI 2017 Blz. 18 t/m 21

Obimex in Almelo heeft een punt achter de crisis gezet. De groothandel kijkt alleen vooruit, naar de toekomst. Er is geïnvesteerd in een nieuwe huisstijl, een nieuwe website en in nieuwe producten. En voor 2017 staan ook al genoeg ontwikkelingen op stapel, verzekert Maikel Eshuis. Reden genoeg voor een bezoek aan de stad ‘waar altijd wat te doen is’.

“Onderaan projectbeschrijvingen plaatsen jullie altijd een kader ‘Bouwpartners’. Daarin staan de fabrikanten vermeld als leverancier van de wanden en/of de plafonds. Dat klopt niet, wij zijn namelijk de leverancier. Bijvoorbeeld in Plafondenwandinfo 5/6-2016 in de projectbeschrijvingen van de transformatie van een autoshowroom in Assen en de nieuwbouw en renovatie van Royal Agio Cigars in Duizel.” Met deze terechte opmerking vraagt Maikel Eshuis meer aandacht voor de bedrijven die de afbouwproducten op tijd op de bouwplaats moeten leveren. En de man die verantwoordelijk is voor de marketing en de communicatie van Obimex doelt met name op meer aandacht voor het bedrijf uit Almelo. “We hebben namelijk veel nieuwe ontwikkelingen te melden.” Nieuwsgierig geworden is een bezoek snel gepland aan de stad die cabaretier Herman Finkers gekscherend omschreef als ‘het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen; in Almelo is altijd wat te doen’.

Marktonderzoek

Het bedrijf uit Almelo heeft een punt achter de crisis gezet. Het richt zich puur op de toekomst, verzekert Eshuis. “We willen groeien en ons beter profileren in de markt. Uit marktonderzoek was namelijk gebleken dat sommige afbouwers niet het juiste beeld van ons hadden. Zaak dus om dat beter duidelijk te maken. Wij staan namelijk voor meer dan alleen een pakketje afleveren, we zijn absoluut meer dan alleen een handelshuis. Wij willen partner van onze klant worden.”

Op de vernieuwde website van Obimex valt te lezen hoe het bedrijf dit wil doen, geformuleerd in een missie en een visie. “Deze vormen de basis van ons bedrijf. Daar hebben we nog acht kernwaarden en -kwaliteiten aan toegevoegd, variërend van kennis, expertise, aandacht en passie tot en met het zijn van een familiebedrijf met de daarbij horende specifieke kenmerken en kwaliteiten. Van hieruit willen wij partnerships aangaan met de klanten”, voegt Eshuis eraan toe.

Magazijn

Een vrachtwagen met een oranje doek volgens de nieuwe huisstijl van Obimex stopt voor de deuren van het magazijn   van het bedrijf in Almelo. De klaarstaande pallets worden met een heftruck in de wagen geladen, bestemd voor een bouwplaats ergens in Nederland. “We horen wel eens de opmerking dat ons magazijn niet centraal genoeg in Nederland ligt. Maar dat is onzin. Alle producten die voor twee uur ’s middags zijn besteld, zijn de volgende dag om half acht ’s ochtends op de bouwplaats als dat moet. Of die nu in Middelburg, Maastricht of Groningen is”, legt Eshuis uit.

In het magazijn van ruim 10.000 m2 liggen alle producten die met de droge afbouw te maken hebben op voorraad. “Door dit totaalassortiment is bij ons ‘one-stop-shoppen’ mogelijk: één leverancier, één vrachtwagen op de bouwplaats – we hebben overigens eigen chauffeurs in dienst en verzorgen zelf het transport waardoor we heel flexibel kunnen zijn – en alles staat op één factuur.”

Eigen productie

Het bedrijf uit Almelo is niet alleen een handelshuis, het produceert ook zelf producten. “De Obiwand is al langer op de markt, net als de bijbehorende aluminium H-profielen. De Obiwand is overigens de enige systeemwand in Nederland met zowel een CE-markering als een DOP-verklaring. Vorig jaar is het eigen assortiment aangevuld met een volglazen wand, de Obi 600. Deze wand kan desgewenst worden geleverd met 44.2 of 55.2 gelaagd glas. Beide glastypes voldoen tot een bepaalde hoogte aan alle eisen van het huidige bouwbesluit. Zo zijn beide types glas uitvoerig getest en goedgekeurd op doorval en impact. Hierdoor zijn onze wanden mede geschikt om te plaatsen bij vides of trapgaten. Uiteraard zijn de wanden ook getest op hun akoestische eigenschappen. Onze dichte Obimexvolglaswand voldoet met 44.2 glas aan 30 dB en met 55.2 aan 31 dB.

Zijn er hogere eisen? Dan kun je er voor kiezen om met speciaal akoestisch glas te gaan werken. “Hier hebben we een resultaat mee behaald van 35 dB”, somt Eshuis als kenmerk op. Hij voegt eraan toe: “Bij de ontwikkeling van de montageprofielen hebben we ons ook laten adviseren door de monteurs die ermee moeten werken. Zij hebben duidelijk aangegeven welke profielen voor een eenvoudige montage zorgen. En voor monteurs die voor het eerst met onze producten gaan werken, bieden wij begeleiding en 5 training op de bouwplaats aan.”

Continu

Innovatie is een van de kernwaarden van Obimex. “Daarom zijn we continu bezig met nieuwe ontwikkelingen”, verklaart Eshuis. Als voorbeeld noemt hij de digitale ontwikkelingen. “We leven in een 24-uurs-economie. Daarom gaan we in 2017 onze webwinkel beter inrichten, gebruiksvriendelijker maken. Alle productinfo – denk aan voorraad, prijs en producteigenschappen – moet eenvoudig te raadplegen zijn.” Een andere ontwikkeling is het digitaliseren van ‘Typisch Obimex’, de krant die twee keer per jaar door het Almelose bedrijf wordt gemaakt. Op de in december 2016 verschenen papieren editie prijkt een bijdrage van Maxime Verhagen, voorzitter van Bouwend Nederland. “Dit gaat in dit jaar veranderen. We gaan de informatie anders en onder een andere naam aanbieden. Hoe precies, dat houden we nog even geheim. Maar dat het in digitale vorm wordt en interactiever wordt aangeboden, kan ik alvast verklappen.”      6 In de voorlichting naar klanten toe gaat het bedrijf nog een stapje verder. Het organiseert zogenoemde Obimex Colleges, vertelt Eshuis. “Deze bijeenkomsten hebben als doel bedrijven proactief te informeren over de ins en outs van een actueel onderwerp dat speelt in de afbouwbranche. Zo hebben wij laatst in samenwerking met Knauf een college over bim in de afbouw georganiseerd. Dat werd een doorslaand succes en zal zeker navolging krijgen. Maar we kunnen ook montagetrainingen in de praktijk en theorietrainingen over calculatie geven binnen dit kader. Rode draad is dat klanten informatie krijgen waar ze in hun dagelijkse praktijk iets mee kunnen. Dit is zeker belangrijk omdat wij bij Obimex zien dat door vergrijzing en uitvloeiing er straks te weinig goed geschoold personeel zal zijn in de afbouw.”

Genoeg ambities voor 2017, luidt de duidelijke conclusie na het aanhoren van het verhaal. “Zeker”, beaamt Eshuis. “Wij willen niet de grootste leverancier van Nederland worden, wel de beste.”

Bron: PLAFONDENWANDINFO | JANUARI 2017 Blz. 18 t/m 21

Start typing and press Enter to search