Rug Semin brandveilige deuren en luiken

  in Nieuws

Als toonaangevende producent en leverancier van producten op het gebied van brandveiligheid, is Rug Semin een grote speler op de markt. Met een afzet van zo’n vier miljoen producten in 48 landen heeft het concern een duidelijke visie op wanneer, hoe en waar zij de markt bedienen. Benedikt Foth (34) is Area Salesmanager en mede verantwoordelijk voor alle export vanuit Duitsland. Hij neemt ons mee in de reis die een product aflegt voordat het de markt op mag. Een proces waarin de samenwerking tussen de diverse divisies binnen het bedrijf heel duidelijk verweven is.

Wat is een inspectieluik?

Een inspectieluik is dé schone oplossing voor openingen in de muur of het plafond die veilig moeten worden afgesloten. En tegelijkertijd toegankelijk moeten blijven voor het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden. Inspectieluiken zijn betrouwbaar, onafhankelijk van systeemconstructie overal toe te passen en makkelijk in de montage!

Stap 1: Onderzoek en specificaties

Aan de basis van elke marktlancering ligt een stappenplan wat gemiddeld een periode van zo’n 8 tot 10 maanden beslaat. Zorgvuldige overwegingen en gedegen onderzoek is voor Rug Semin van het grootste belang. De eerste fase is dan ook het meest omvangrijk én de meest complexe stap. Hierin wordt alle informatie verzameld op basis waarvan de volgende stappen worden gezet. Benedikt: “Aan elke launch gaat een uitgebreide analyse van eisen vooraf. Wat is er nodig om het product in het land verkocht te krijgen. Gaat het om het optimaliseren van een bestaand product? Zijn er extra features nodig om een product nog meer lucht- of stofdicht te krijgen? Hoeveel minuten brandvertraging willen we bereiken? In deze fase wordt ook de input van de gebruiker meegenomen en wordt alle informatie voor verbeterpunten verzameld.” In een hechte collaboratie brengen de technische- en commerciële afdeling exact in kaart waar een product aan moet voldoen.

Europa’s toonaangevende leverancier van toegangspanelen

“Ook kijken we naar welke eisen er zijn voor producten die specifiek worden gecreëerd voor de Europese markt, zoals het testen op brandvertraging van de voor- en achterzijde van het product. Wat is er nodig om lokale toestemming te krijgen, naast de Europese standaard norm.”, vertelt Benedikt. Rug Semin zet heel duidelijk in op juist die lokale eisen naast het certificaat voor de Europese Standaard. Alle tests worden uitgevoerd door een internationaal, geaccrediteerd testinstituut.

Stap 2: Ontwikkeling

Nadat de salesmanager op basis van alle bevindingen een schatting heeft gemaakt van wat er bereikt kan worden in een gebied, volgt de volgende stap. Op basis van een specificatie- sheet en alle input uit Stap 1 gaat de ontwerpafdeling aan de slag met het maken van tekeningen. De ontwikkeling van een nieuw product start bij nul. Soms gaat het om een optimalisatie en worden er aanpassingen gedaan aan een bestaand product. Ook hier is er al een samenwerkingmet de productie om in dit stadium al te beoordelen of de wens mogelijk en uitvoerbaar is. Bijvoorbeeld bij nieuwe vormen of het gebruik van een nieuw soort materiaal. Rug Semin kiest ervoor om betrokkenen steeds breed te informeren over wat ze willen bereiken. Dit om onnodige aanpassingen in het proces te voorkomen en de kwaliteit te waarborgen die wordt nagestreefd. “Wanneer we bijna klaar  zijn voor productie, wordt een verantwoordelijk persoon vanuit het test-instituut betrokken. Zij brengen de meest relevantie en up-to-date kennis in over de geldende normen  én of daar de komende jaren iets in gaat veranderen, legt Benedikt uit. Daarnaast wordt er altijd een collega aangesteld die eindverantwoordelijk is voor de brandtesten”. Tijdens het gehele proces wordt er een helder eindresultaat voor ogen gehouden: het afleveren van een veilig en toekomstbestendig product.

Stap 3: Kick-off

Op het moment dat alle gegevens en tekeningen er liggen en de stuksprijzen zijn vastgesteld, is het zaak om de commerciële toestemming rond te krijgen. Het management overweegt de verkregen informatie en maakt de belangrijkste afweging op dit moment: is het reëel om de doelstelling te behalen. In deze beslissing wordt uiteraard alle marktinformatie meegenomen en wordt er naar vergelijkbare en reeds bestaande producten gekeken.

‘Toegankelijkheid in een handomdraai’

Het assortiment van de Rug Semin toegangspanelen is breed. “Ze zijn er in allerlei variaties, vertelt Benedikt. Van stof-, rook- en luchtdicht, met of zonder isolatie en gipsplaat inleg tot panelen die geschikt zijn voor vochtige ruimtes.” De panelen maken het mogelijk om installaties te beschermen en zijn tegelijkertijd door iedereen te openen. Hierdoor voorkomt het product onnodige schade aan reeds geïnstalleerde plafonds of wanden.

Stap 4: Productie

Na de uiteindelijke goedkeuring wordt het productieproces ingericht. In deze fase worden er samples gecreëerd, finale tekeningen opgemaakt en een brandtest uitgevoerd. Deze stap vindt in nauwe coördinatie plaats tussen de afdelingen Sales, Technisch- en Productmanagement en Marketing. Wordt er op dit moment nog een mogelijkheid gezien tot verbetering, dan gaat het hele proces weer terug naar Stap 2. Het zegt genoeg over de manier waarop het bedrijf haar producten op de markt zet. In deze fase worden ook al overwegingen en beslissingen gemaakt op het gebied van verpakking. Alle producten van Rug Semin worden verpakt in kartonnen dozen die voldoen aan de milieu eisen. De afdeling Marketing wordt voorzien van informatie en data sheets aan de hand waarvan zij een campagne ontwikkelen. “Ook de uiteindelijke brandtest vindt in deze fase plaats, zegt Benedikt. Voordat alles op het gebied van deze certificering rond is, zijn we vaak zo’n 2 tot 3 maanden verder. Pas dan start de productie”.

Stap 5: Lancering

De afdeling Marketing buigt zich na het vaststellen van de juiste naam voor het product over de vraag: wat is er nodig voor de implementatie en hoe laten we zien wat we hebben. In samenwerking met productmanagement worden trainingen voor de sales managers ontwikkeld. Net als presentaties voor de klanten én diens klanten. Door hier gezamenlijk in op te trekken wordt er voldoende informatie verstrekt om de producten te verkopen en op de juiste wijze toe te passen. “We gaan heel ver in het verkrijgen van lokale certificaten voor alle lokale goedkeuringen, vertelt Benedikt trots. Onze producten genieten wereldwijde erkenning als het gaat om veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid. De investering in die betrouwbaarheid, voor zowel de monteur als de eindgebruiker,
verdiend zichzelf uiteindelijk terug”.

‘Maximale veiligheid en comfort’

Rug Semin ontwikkelt producten voor architecten, afbouwers, gespecialiseerde aannemers en andere eindgebruikers die maximaal resultaat bieden. Op maat gemaakte producten en speciale oplossingen zijn geen probleem. Niet voor niets stellen zij: Vraag het gewoon!

Alle vrijheid in afbouw met gewaarborgde toegang

Obimex levert als trotste leverancier van Rug Semin al jaren inspectieluiken en toegangspanelen van het bedrijf. In onze overzichtelijke foldertref je het ruime assortiment van Rug Semin aan en bieden we de afbouwer alle vrijheid in hetbouwen van zijn wanden en plafonds, waarbij veilige toegang tot achterliggende ruimtes gewaarborgd word. Onze accountmanager en Benedikt werken nauw samen. Daardoor geven we gericht adviezen voor specifieke projecten door het hele land. Heb je zelf een vraag over een product of project?

Voor vragen of informatie over de toegangspanelen van Rug Semin kan men terecht
bij Obimex op Tel. 0546 – 455 513 of neem contact op met een binnendienstmedewerker of bekijk hier de folder.

Start typing and press Enter to search